KUALA LUMPUR 31 Julai - Sejumlah 49 francaisor Malaysia berjaya
mengembangkan perniagaan mereka di 51 negara dengan sejumlah 1,494
outlet berjaya dibuka secara keseluruhan, Dewan Negara diberitahu hari
ini.
Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan,
Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, 10 francaisor tempatan dengan
outlet terbanyak di luar negara ialah
Nelson (675 outlet), Daily Fresh (481), Mary Brown (58), Bangi Kopitiam (29), Secret Recipe (25), England Optical (21), Old Town White Coffee (21), World Of Fengshui (17), Smart Readers (15) dan Royal Selangor Pewter (14).
Nelson (675 outlet), Daily Fresh (481), Mary Brown (58), Bangi Kopitiam (29), Secret Recipe (25), England Optical (21), Old Town White Coffee (21), World Of Fengshui (17), Smart Readers (15) dan Royal Selangor Pewter (14).
"Industri francais walaupun baru 19 tahun diwujudkan di dalam negara
dilihat mampu mencatatkan kejayaan yang begitu membanggakan," katanya
ketika menjawab soalan Senator Ahamat @ Ahamad Yusop.
Mengenai jenama francais asing yang berdaftar dan menjalankan
perniagaan mereka di negara ini, Ahmad Bashah berkata sehingga 10 Julai
2013 jumlahnya ialah 128.
"Sebanyak 10 syarikat francais asing teratas yang menjalankan
perniagaan di Malaysia ialah 7-Eleven, McDonalds, Kentucky Fried
Chicken, pusat pembelajaran dan asuhan kanak-kanak Kumon, Avon, Yamaha
Music, Kenny Rogers Roasters, Tutti Fruity, Subway dan Body Shop,"
jelasnya. - BERNAMA